Royal Purple

Velg oljetype online

 

Royal Purple oljene har en unik kvalitet.

Tester og tilbakemeldinger forteller om

  • Mindre slitasje
  • Renere motor
  • Mindre lyd og bedre giring på girkasser
  • Økt effekt på drivhjul
  • Mindre forbruk
  • Mindre oljeforbruk
  • Mindre reparasjoner  

Teknologien

Grunnen til at Royal Purple slår ut andre ledende smøreprodukter er Synerlec®, en unik sammensetning av høyteknologiske tilsetningsmidler som gir styrke til oljefilmen, og de unike egenskapene. Oljen lager en glatt, supersterk og syntetisk film på metallflatene og beskytter opptil 700 % bedre enn andre oljer.

Teknologien får maskiner til å gå mykere, kjøligere, stillere, lengre og mer effektivt. Oljen og utstyret holder mange ganger lengre enn med annen god olje. Oljen er superfiltrert og har høyere oksidasjonsstabilitet. Dette gir bl.a. lavere friksjon, bedre rustbeskyttelse og vannutskilling, lav intern friksjon og mindre vibrasjoner. Kun Royal Purple oppfyller alle disse kvalitetene.

 

Motoroljer

Royal Purple's API lisensierte motorolje gir overlegen beskyttelse og forbedrer ytelsen i bensin-og dieselmotorer. Royal Purple API SN møter ILSAC GF-5 og Dexos1 ™¹ krav til ytelse. Denne oljen anbefales av Royal Purple på biler som har garanti. Les mer om Royal Purple's API godkjente motoroljer her.

For de som ønsker den beste oljekvaliteten anbefaler vi vår HPS-serie høy-ytelses motoroljer med Synerlec additiv teknologi. Disse oljene har for høyt nivå av sink til at de er API SN / CJ-4 godkjent. Samtidig har Royal Purple olje så sterk oljefilm at svært lite av oljen vil komme ut i eksosen. Etter mange års salg både her hjemme og i katalysatorens hjemland kan vi slå fast at i praksis kan du trygt bruke Royal Purple olje med Synerlec teknologi. Vi (og Royal Purple) mener fordelene med å bruke en god olje overgår ulempene, ikke minst når man ser på hva mange betaler i reparasjonsutgifter til motoren. Turbo, kamaksel, register og ventilmekanisme er utsatt. Høy ytelse, små marginer og mye småkjøring øker problemet. Samtidig er den oljen som anbefales av produsentene av dårlig kvalitet grunnet tilpasning til partikkelfilter og katalysator. Det beste du kan gjøre for at motoren og rensesystemene skal vare lengst mulig er å gi motoren den beste beskyttelsen og vedlikeholdet som vil hindre fremtidig oljeforbruk, gjennomslag til veivhus og problemer med avleiringer både i oljesystem og rensesystemer. Det er nettopp slikt som lager problemer og forkorter levetiden på partikkelfilter og katalysator når bilen blir eldre. Les mer om Royal Purple's HPS olje her. Du kan også lese mer på våre sider om Drivstoffsystem og Oljeskiftintervaller.

Vi anbefaler gjerne Royal Purple API CJ-4 olje i kombinasjon med QMI Motorbehandling (metallbehandling) til motorer med partikkelfilter (spesielt til de som er skeptisk til HPS olje med Synerlec). Da får man en olje som er renere, mer rensende og som har høyere kvalitet enn vanlig olje samtidig som QMI beskytter motoren istedenfor Synerlec.

Oljetykkelse

For å sette en API standard på oljetykkelse lar man en mengde olje med rett temperatur renne ved egen vekt gjennom en trakt og tar tiden. I praksis pumpes oljen gjennom lange tynne kanaler under trykk. Dette gjør at den interne friksjonen i oljen utgjør en forskjell. Royal Purple har målt hvor lang tid det tar fra oppstart til oljen kommer opp til topplokket på HPS 10W40 oljen. Konklusjonen var at den kom like fort opp til topplokket som en ordinær API 0W olje.

Fordelen med tynn olje er at den er mer flytende ved oppstart i kulde og at den gir mindre friksjon. API Energy Conserving olje gjør at drivstoff-forbruket reduseres noe. Fordelen med tykkere olje er at man får en kraftigere oljefilm og mindre motorslitasje. En kraftigere oljefilm gir også mindre gjennomslag og mindre oljeforbruk. Videre vil en bedre oljefilm ligge igjen når motoren stoppes og er klar for neste kaldstart. Prioriterer du en tynn Energy Conserving olje som f.eks. HPS 5W30 vil fordelene med den kraftige oljefilmen til Royal Purple være ekstra viktig. I første rekke anbefaler vi HPS 10W40 til bensinbiler.

Racingoljer

Til racingbruk både når det gjelder bil og motorsykkel anbefaler vi våre XPR-Extreme Performance racing motoroljer. Baseoljen er av en dyr kvalitet for bruk ved høy termisk belastning. Oljene inneholder ekstra mye sink og kan også brukes på motorer der man ønsker en særdeles kraftig oljefilm, for eksemel på utsatte veteranbilmotorer. HPS-serien overgår alle fabrikanters krav til sinkinnhold i flat tappet and roller motorer.